Błędy w realizacji kontroli zarządczej w świetle wyników kontroli
ADRESACI SZKOLENIA
Kierownicy jednostek, dyrektorzy, główni księgowi, skarbnicy, sekretarze, audytorzy wewnętrzni, koordynatorzy kontroli zarządczej i pozostali pracownicy odpowiedzialni za organizację pracy, gospodarkę finansową oraz procedury kontrolne w jednostkach sektora finansów publicznych.
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest pomoc uczestnikom w ocenie i poprawie systemu kontroli zarządczej stosowanego w reprezentowanych przez nich jednostkach w świetle wyników kontroli realizacji kontroli zarządczej przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz inne organy, zwłaszcza w zakresie oceny adekwatności, skuteczności i efektywności mechanizmów kontroli zarządczej.
METODA
Wykład w oparciu o prezentację, dyskusja, analiza przykładowych wystąpień pokontrolnych oraz przykładów zgłaszanych przez uczestników szkolenia. Możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. Kontrole Najwyższej Izby Kontroli, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i innych organów dotyczące realizacji kontroli zarządczej oraz celów i mierników w budżecie zadaniowym
- Najczęstsze nieprawidłowości w zakresie realizacji kontroli zarządczej
- Najczęstsze uwagi i wnioski organów kontrolnych dotyczące m.in. zarządzania ryzykiem, określania celów i planowania zadań, zakresów czynności pracowników, udzielania zamówień publicznych, ochrony zasobów, przestrzegania etyki.
II. Błędy dotyczące zakresu podmiotowego kontroli zarządczej
- Osoby odpowiedzialne za realizację kontroli zarządczej
- Osoby realizujące kontrolę zarządczą
- Przypisanie poszczególnym osobom obowiązków z zakresu kontroli zarządczej
- Rola kierownika jednostki, przełożonych komórek organizacyjnych, działu kontroli wewnętrznej, audytora wewnętrznego, głównego księgowego i pozostałych pracowników jednostki
III. Błędy dotyczące zakresu przedmiotowego kontroli zarządczej
- Błędy dotyczące samej istoty kontroli zarządczej (m.in. utożsamianie kontroli zarządczej wyłącznie z tworzeniem dokumentów na wypadek kontroli zewnętrznej, zarządzanie ryzykiem jako skomplikowana i niezrozumiała pracochłonna procedura nieprzynosząca żadnych korzyści)
- Utożsamianie kontroli zarządczej z kontrolą finansową lub kontrolą wewnętrzną, wykonywaną przez główną księgową lub dział kontroli
- Działania służące osiąganiu celów i realizacji zadań a obszary kontroli zarządczej określone w ustawie
- Brak integracji rozwiązań wynikających z kontroli zarządczej, budżetu zadaniowego, zarządzania procesowego oraz zarządzania jakością, np. zgodnie z ISO 9001.
IV. Błędy dotyczące adekwatności, skuteczności i efektywności istniejących i wprowadzanych mechanizmów kontroli zarządczej
- Znaczenie istnienia formalnego systemu zarządzania ryzykiem
- Ocena istniejących w jednostce procedur pisemnych i dobrych praktyk a niezbędne zmiany
- Przesłanki oceny kontroli zarządczej w świetle wyników kontroli NIK
V. Błędy w zakresie monitorowania i dokumentowania realizacji kontroli zarządczej
- Nadzór nad bieżącym wykonywaniem zadań a monitorowanie systemu kontroli zarządczej w jednostce oraz w jednostkach podległych i nadzorowanych
- Źródła informacji o stanie kontroli zarządczej
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy samooceny kontroli zarządczej
VI. Błędy w zarządzaniu popełniane w poszczególnych obszarach realizacji kontroli zarządczej
- Środowisko wewnętrzne: błędy w zakresie etyki, kompetencji, struktury, organizacji pracy oraz delegowania zadań i obowiązków,
- Cele i zarządzanie ryzykiem: brak rozróżnienia celów i zadań, błędne określanie celów strategicznych i operacyjnych, stosowanie mierników niezwiązanych z celem, fikcyjne zarządzanie ryzykiem w zakresie identyfikacji ryzyk, analizy i oceny ryzyka, progów akceptowalności ryzyka, brak monitorowanie poziomu ryzyk i skuteczności przeciwdziałań, niezrozumiałość rejestru ryzyk
- Mechanizmy kontroli: nieprawidłowe ustalenia dotyczące istniejących mechanizmów kontrolnych i nowych przeciwdziałań, nieadekwatność rozwiązań w stosunku do potrzeb/problemów w jednostce
- Informacja i komunikacja: brak prawidłowego pozyskiwania i przepływu informacji, nieprawidłowości w komunikacji pisemnej, ustnej i elektronicznej, nieudostępnianie informacji publicznej, brak merytorycznej oceny efektów pracy, poziomu realizacji zadań oraz osiągnięcia celów
VII. Analiza przykładowych wystąpień pokontrolnych oraz praktyk stosowanych w jednostkach reprezentowanych przez uczestników szkolenia