PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI, DYSKRYMINACJI I MOLESTOWANIU SEKSUALNEMU W MIEJSCU PRACY

1. Czym jest mobbing – definicja:

  • co jest mobingiem;
  • co nie jest mobbingiem;
  • rodzaje mobbingu.

2. Cechy charakterystyczne mobbingu:

  • 45 cech mobbingu wg Heinza Leymana;
  • warunki sprzyjające rodzeniu się zjawiska;
  • kiedy najczęściej mamy doczynienia z mobbingiem.

3. Przyczyny mobbingu:

  • konflikt jako źródło mobbingu;
  • rodzaje konfliktu;
  • mechanizm rozwoju zjawiska – od konfliktu do wykluczenia;
  • sposoby radzenia sobie z konfliktem – jak się zachować?
  • identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu;
  • mobber – cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu;
  • ofiara – cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu.

4. Konsekwencje psychologiczne, zdrowotne i organizacyjne mobbingu:

  • sposoby radzenia sobie ze stresem;
  • reakcja zwrotna – ciało, umysł;
  • emocje – zapomniana siła – jak nią kierować i okiełznać;
  • oddech – najlepszy sprzymierzeniec – techniki opanowania negatywnych emocji najkrótszą drogą do panowania nad zjawiskiem mobbingu.

5. Dyskryminacja – definicja:

  • zachowania dyskryminacyjne i ich rodzaje;
  • przeciwdziałanie dyskryminacji;
  • ścieżki reakcji;
  • asertywność – najlepszy sprzymierzeniec;
  • komunikat Ja – jak z niego korzystać;
  • umiejętne stawianie granic asertywnych;
  • twoje prawa asertywne;
  • trening asertywnych zachowań.

6. Molestowanie a molestowanie seksualne – rozróżnienie:

  • rozpoznanie zachowań noszących znamiona molestowania;
  • czym jest molestowanie;
  • jak się bronić przed molestowaniem – jak nie zostać ofiarą;
  • informacja zwrotna – przydatne narzędzie;
  • inne formy reakcji;
  • procedura reakcji w sytuacji nasilających się zachowań noszących znamiona molestowania seksualnego.

7. Jak powinna zareagować organizacja w sytuacji stwierdzenia zachowań o charakterze mobbingowym, dyskryminacyjnym lub stwierdzenia zjawiska molestowania seksualnego:

  • reakcja w codziennym postępowaniu;
  • reakcja z poziomu zespołu;
  • reakcja z poziomu przełożonego.

8. Mobbing a prawo pracy Art. 943.

9. Trójkąt dramatyczny:

  • 3 pozycje w trójkącie dramatycznym;
  • jak nie dać się wciągnąć do gry;
  • jak wyjść z gry;
  • zmowa milczenia – jej skutki i jak ja przełamać.

10. Zakończenie szkolenia.

 

 Metodyka szkolenia

Szkolenie obejmuje około 6 godzin i jest prowadzone w sposób umożliwiający najbardziej efektywne zdobywanie wiedzy i umiejętności. Szkolenie ma charakter wykładu, przykłady poparte są ćwiczeniami, mile widziane aktywne uczestnictwo w szkoleniu poprzez zadawanie pytań i aranżowanie dyskusji na temat objęty szkoleniem.